Indendørsarealer

Indendørsarealer (10 m2 pr barn) i daginstitutioner spiller en stor rolle for børnenes trivsel, læring og udvikling.
Læs mere om de forskellige indendørsarealer herunder.

Forudsætningen for børnenes liv i institutionen er tryghed. Børnene skal have mulighed for leg og aktiviteter i både små og store grupper og for privathed. Der skal være plads til motoriske udfoldelser og til stille aktiviteter.

Grupperummene må gerne have forskellige rumlige karakterer for derigennem at forstærke og være med til at definere rummets funktion. Rummene skal indrettes, så børnene har mulighed for at sætte spor i rummet, f.eks. i form af ophængte tegninger og dokumentation, og de skal kunne flytte rundt på indretningen.

Disse rum skal disponeres med rigelig og funktionel plads og bør placeres med god og nem adgang til daginstitutionens øvrige aktivitetsarealer og til udendørsarealerne. Der skal være glaspartier fra alle grupperum/funktionsrum ud til fællesarealerne med mulighed for afskærmning.

Placeringen og udformningen af grupperum skal understøtte ønsket om fleksibilitet i forhold til normeringen, og flere af disse rum skal derfor i udgangspunktet kunne anvendes af både vuggestuebørn og børnehavebørn. De skal placeres, så de ligger tæt ved børnetoiletter, skiftetøj og pusleplads. Der skal være IT-arbejdsplads og internetforbindelse.

Mindre grupperum og opbevaring

I tilknytning til grupperummene skal der være mindre rum, som understøtter leg og aktivitet i mindre grupper. Der skal indtænkes soverum til de mindste børn.

Der skal ligeledes indtænkes mulighed for opbevaringsplads i børnehøjde såsom lave hylder, skabe m.v., således at materialer og legetøj er let tilgængelige og overskuelige for børnene.

Fællesområderne er institutionens samlende element, hvorom livet i børnehaven orienterer sig. Det er her, man kan mødes om forskellige typer af aktiviteter.

Rummene skal i karakter, disponering, materialer og indretning skabe trygge rammer for de mindstes udforskning af rummet og på den anden side udfordre og stimulere de større børn.

Fællesarealerne kan ses som en slags markedsplads/torv, hvor venskaber og relationer kan etableres. Rumligt skal der arbejdes med, hvordan fællesarealerne, sektionsrum og værksteder/atelier kan komplementere og supplere hinanden.

Der skal være mulighed for, at hele institutionen ved større aktiviteter kan samles. Rummene skal disponeres, så de ikke uhensigtsmæssigt opdeles af gangarealer og ganglinjer og indrettes med meget opbevaringsplads i depoter og på reoler og skabe.

Børnenes arbejder skal kunne udstilles på vægarealer, i glasnicher (mobile). Udstillingerne skal være der, hvor folk naturligt kommer forbi.

Værksted/atelier skal have nordvendt dagslys, og der skal være mulighed for at kigge ind fra fællesarealet.

Der skal være vaske i både børne- og voksenhøjde, keramikbrændeovn, reoler, borde, staffelier og skabe (m. jalousilåger, der kan rulles ned).

Der skal etableres samtaleområder, hvor børnene opholder sig.

Samtaleområderne skal udformes, så mindst et af stederne kan understøtte en eller flere af følgende aktiviteter:

  • Samtaler
  • Sprogstimulering
  • Fordybelse og aktiviteter med mindre grupper

Hvert samtaleområde skal kunne rumme 4 til 6 personer. Mindst ét samtaleområde skal være uden visuel forbindelse til den øvrige institution.

Der skal etableres spisesteder, hvor frokosten og andre måltider kan indtages i mindre grupper.

Spisestederne skal være fleksible og skal kunne anvendes til andre funktioner udenfor spisetiden.

Der skal etableres et pædagogisk køkken, der gør det muligt for både børn og voksne sammen at arbejde med madlavning.

Køkkenet skal understøtte muligheden for at være et pædagogisk værksted.

Det pædagogiske køkken skal understøtte muligheden for lettere madlavning samt vise en del af madens vej fra jord til køkken til maven. Køkkenet skal kunne anvendes i naturlige arbejdsstillinger af såvel børn som voksne.

Garderoben har mange funktioner og er også et formidlende og kommunikerende rum.

Garderoben har ved aflevering og afhentning et stort pres. Udover at være et sted for opbevaring af tøj og påklædning er det også det rum, hvor forældre møder hinanden og udveksler erfaringer. Det er et rum, hvor børn, forældre og pædagoger kommunikerer. Det er et rum, hvor børnene har muligheder for at lave legeaftaler for deres fritid. Det er det rum, hvor personalet formidler daglig information videre til forældre.

I dagtimerne er det en del af børnenes legeområde og skal derfor fremstå struktureret og ordnet.

Individualitet og imødekommenhed

Hver garderobe eller eventuelt hvert garderobeområde skal afspejle individualitet, så det enkelte barn og dets forældre nemt kan finde egen garderobe. Der skal etableres god plads ved den enkelte garderobe således, at flere børn og deres forældre samtidigt kan betjene garderoberne.

Med garderobernes placering tæt ved indgangen skal disse ligesom ankomsten også signalere imødekommenhed og tillige opfylde kravet om at bidrage til de stimulerende læringsmiljøer.

Adskillelse af almindelig og grovgarderobe

Det er hensigtsmæssigt at adskille grovgarderober og alm. garderober.

Der skal disponeres således, at forældrenes fodtøj ikke gør den øvrige institution våd og beskidt.

Garderoberne skal udformes funktionelt til børnenes overtøj, sko, støvler og indendørs fodtøj og med siddemulighed for børn og voksne. Alle børn skal have plads til skiftetøj, svarende til indholdet i en kasse, skuffe eller lignende.

Grovgarderoberne skal placeres, så vådt og beskidt overtøj og fodtøj let kan tages af, inden øvrige områder bliver beskidte og/eller våde. Det er vigtigt med vandhaner og afløb med riste under i forbindelse med indgang til grovgarderobe, således at børnene har mulighed for spule regntøj og støvler.

Der skal etableres børnetoiletter med tilhørende børnehåndvaske og voksenhåndvaske.

De fleste skal placeres i nærheden af sektionsrummene, og mindst ét toilet skal have adgang udefra.

Hvert toilet skal kunne aflukkes. Omkring børnetoilettet skal der være plads til voksenhjælp. Der skal være mulighed for at lukke af til området (etik).

Der skal etableres puslepladser i tæt tilknytning til nogle af børnetoiletterne.

Hver pusleplads skal inden for en voksens rækkevidde disponeres med et hævesænkebord, en voksenhåndvask, opbevaringsmulighed til bleer, vaskeklude, plastposer, creme, sæbe og håndklæder, skiftetøj samt et lugtfrit affaldsarrangement til bleer.

Det lugtfrie affaldsarrangement kunne være en bleskakt med tætsluttende åbning, hvor bleerne kan opbevares i en tæt aflukket beholder placeret uden for bygningen. Der skal indtænkes ekstra udluftning.

Selvhjulpenhed er vigtigt i forhold til puslesituationen, og der skal være gulvplads til, at børnene selv trækker af og i tøjet.

Placering af lederkontor bør være tæt på fællesrum for at sikre synlighed og nem adgang for forældre, personale m.m.

Der skal skabes gode forhold for personalet, så der er mulighed for at samles, holde møder, holde pauser og have fortrolige samtaler med forældre.

Der skal være rum til dokumentation, samtaler og til pauser, som er indrettet til hvert sit formål. Der skal disponeres med pc-arbejdspladser og øvrigt IT-udstyr i dokumentationsrummet.

Det er hensigtsmæssigt, at personalerummene samles i egen afdeling.

Adgang til egen garderobe, toiletter mm.

Endelig skal personalet have adgang til egen garderobe med personaleskabe og toiletter, hvoraf et skal indrettes til handicaptoilet.

Personaleskabe og personalegarderobe skal placeres hensigtsmæssigt i forhold til omklædning og toiletforhold. Personalefaciliteterne er underlagt en del lovbestemmelser, som skal overholdes.

Institutionen skal i dagligdagen fremstå ordnet og struktureret. Der skal derfor tænkes på opbevaringsmuligheder som en integreret del af byggeriet og indretningen.

Legerekvisitter skal opbevares synligt, dog uden at give anledning til rod og øget rengøring. Der skal placeres et depot til opbevaring af materialer, kontorartikler, bleer og andre tørre varer.

Der skal placeres et vaskerum disponeret med plads og tilslutning til vaskemaskine og tørretumbler, plads til opbevaring af snavset tøj og aflægningsplads til rent tøj.

Der skal være direkte adgang til udendørs tørrefacilitet.

Rengøringsrummet kan eventuelt integreres med vaske og tørrerummet.

Køkkenet skal kunne understøtte produktion af mad til institutionens børn.

Køkkenet skal disponeres med et grovkøkken, et depot til alm. madvarer som ris, brød og lignende og et køligt depot til frugt og grønt med adgang udefra. Depoterne skal placeres og indrettes, så levering kan ske direkte og uden omlastning. Der skal ligeledes være direkte adgang til en udendørs affaldssorteringsgård.

Køkkenet er et arbejdsrum, som skal have dagslys, og der ønskes adgang udefra. Køkkenet skal placeres, så der er visuel forbindelse til de væsentligste rum ude og inde.

Køkkenet skal, udover at fungere som en effektiv arbejdsplads, også være centralt placeret i forhold til dets servicerende funktion. Det skal være nemt at komme til og have en effektiv håndtering af maden således, at der skabes et effektivt flow i afviklingen af måltiderne.

Produktionskøkkenet skal af hygiejnemæssige grunde (lovkrav) være fysisk adskilt fra den øvrige institution. På trods af denne fysiske adskillelse er det vigtigt, at børn og personale kan følge med i køkkenets produktion dagen i gennem.

Alle lovbestemmelser vedr. produktionskøkkener skal overholdes.

Servicepersonale og teknisk personale skal have adgang til:

  • Rengøringsrum, som skal disponeres med plads til rengøringsvogn, rengøringsartikler og udslagsvask. Rengøringsvognen skal kunne køres rundt overalt i byggeriet.
  • Teknikrum, som skal disponeres med plads til el, ventilation, vand, varme og værktøjsskab med plads til diverse små reparationsarbejder (til teknisk servicemedarbejder/pedel).

Hvert af disse rum skal kunne aflåses. Ingen af de nævnte rum har direkte relation til aktiviteter knyttet til børnene.

Skurene og uopvarmede bygninger skal bearbejdes såvel funktionelt som arkitektonisk, så de materiale- og formgivningsmæssigt fremtræder som en integreret del af helheden.

Skurene skal i videst muligt omfang kunne indgå aktivt i børnenes lege. Det kan være som legehuse, sansehuse, købmandsbutik eller boldmur.

Til hver daginstitution hører skure, overdækninger, stativer og lignende til legetøj, cykler, redskaber, affald etc. Nogle af skurene skal have adgang direkte fra legepladsen, og andre f.eks. affaldsopbevaring skal have let tilgængelig adgang udefra. Skurene skal indrettes og disponeres, så der fra legepladsen er adgang til opbevaring af børnenes legetøj og redskaber til anvendelse i uderummet.

Derudover skal der være skur eller et overdækket areal til:

  • Personalets cykler i arbejdstiden
  • Børnenes cykler
  • Forældrenes cykelanhængere
  • Forældrenes cykler under aflevering og afhentning af børn.


Endelig skal der med adgang fra vej og uden børneadgang være skure til affaldscontainere, haveredskaber, såsom græsslåmaskine, trillebør etc.

Krybbe-/barnevognsrum

Krybbe-/barnevognsrummet skal opfylde en helt bestemt funktion. Der skal være plads til, at krybberne/barnevognene kan placeres med så stor afstand, at der kan opnås en god arbejdsstilling fra siden, når barnet skal ned og op. Krybbe-/barnevognsrummet skal placeres med direkte adgang indefra, men samtidig afskærmet og tilbagetrukket, så ikke hele institutionen skal holde stilleleg, mens de mindste sover til middag.

Krybberne/barnevognene skal kunne køres udenfor, når børnene skal sove.

Med direkte adgang fra krybbe-/barnevognsrummet skal der etableres et opvarmet og godt ventileret skab med plads til madrasser og sengetøj.