Fremtidens byggeri

Der er utallige muligheder for at skabe inspirerende og lærende institutionsbygninger, så:
Hæv blikket og udfordre vanetænkningen!

Kan man bygge en børnehave, hvor taget er integreret som et aktivitetsområde – hvor det er muligt at løbe rundt og rundt, muligt at kigge ned på livet i huset og op i det uendelige? Eller hvad med at lave en oval bygning med atriumgård i midten, der kan benyttes året rundt?

Skal det være eventyrligt, intelligent eller et miks af nyeste teknologi, natur, humør og østerlandsk mystik?

Skal det være minimalistisk med lige linjer og faste regler, hvor alle funktioner findes, men ikke ses? Eller det modsatte? Skal det være et nul-energihus med solafskærmning af beton og tykke vægge med dybe vindueshuller i børnehøjde, som udnyttes til nicher til leg eller udstilling? Skal det designes som løsningsmodel bygget på forståelse af inklusion og relationers betydning?

Vores børns liv vil blive en rejse ud i en tid, hvor ny viden, teknologi og globalisering vil fortsætte med at forandre livsvilkårene. Derfor skal vi sikre, at alle vores børns talenter og kreative evner udvikler sig på lige fod med formelle færdigheder. Vi skal sikre, at alle børn har lyst til at lære og indgår aktivt i ligeværdige fællesskaber.

For forandringer kræver nye ideer og nye løsninger.